Twitter

Venäjän alkoholintuotanto jatkaa hidastumistaan

Venäjän tilastovirasto Rosstatin julkaisemien tietojen mukaan väkevien alkoholijuomien kulutus on kuluvan kahden kuukauden aikana jatkanut laskuaan. Väkevien osuus alkoholijuomien kokonaismyynnistä laski yhdellä prosenttiyksiköllä 44,6 prosenttiin. Sen sijaan oluen osuus kaikesta alkoholinmyynnistä nousi 35,7 prosentista 37,6 prosenttiin.

Sekä väkevien alkoholijuomien että oluen tuotanto Venäjällä jatkoi hiipumistaan kuluvan vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Väkevän alkoholin tuotanto supistui 16,9% ja oluen tuotanto 4,2% viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, talouslehti Expert kirjoittaa.

Kysynnän hiipuminen rasittaa erityisesti olutpanimoita, sillä Venäjän olutmarkkinat ovat vahvasti kilpailtuja. Tällä hetkellä Venäjällä valmistetaan yhteensä noin 1500 olutlaatua ja määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Panimoyhtiä InBEV:in Venäjän toimintojen markkinointijohtaja Konstantin Tamirov kommentoi Expert-lehdelle, että oluen menekin hiipuminen Venäjällä on jatkunut jo vuodesta 2008 alkaen.

– Oluen myyntiä ovat hidastaneet erityisesti erilaiset byrokraattiset esteet, kiristynyt alkoholinverotus sekä muutokset lainsäädännössä. Oluen osalta Venäjän nykyinen alkoholinlainsäädäntö on  tiukimpia maailmassa ja viimeisten viiden vuoden aikana oluen verotus on kuusinkertaistunut. Erityisen kova isku oli oluen kioskimyynnin kieltäminen, Tamirov kertoo.

Rajoitukset ja veronkiristykset ovat heijastuneet oluen tuotantoon, joka on supistunut 25 prosentilla vuosien 2008 – 2013 aikana. Tamirovin mukaan supistuminen vastaa koko Iso-Britannian olutmarkkinoita. Alan kannattavuus on saman ajanjakson aikana laskenut noin 40%.

Venäjä on perinteisesti ollut alkoholinkulutuksen kärkimaita ja kulutuksen väheneminen nähdään pääosin myönteisenä asiana. Konstantin Tamirovin mukaan ongelmana on kuitenkin edelleen väkevien alkoholijuomien suuri osuus kokonaiskulutuksesta.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salasana hukassa?