Twitter

Katsaus Pietarin liikenne- ja kuljetussektoriin

Pulkovon lentokentän matkustajamäärä kasvoi 19 prosenttia vuoden alkupuoliskolla edellisvuoteen verrattuna. Kansainvälisten matkustajien määrä kasvoi 23,4 prosenttia ja sisäisten matkustajien määrä 13,3 prosenttia.

Uusi Pulkovon lentokenttäterminaali maailman 100 parhaan innovaatioprojektin listalle. Pietarin infrastruktuuria huomattavasti parantava uusi terminaali oli ainut kohde Venäjällä, joka ylsi listalle. Listauksen julkisti KPMG, tilitarkastus ja veropalveluja tarjoava yritys. Terminaalin on tarkoitus valmistua ensi vuoden loppuun mennessä.

Pietarin Morskoi port -sataman rahtimäärä kasvoi alkuvuonna. Satamaa hallinnoivan Morskoi Port Sankt Peterburg -yhtiön mukaan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana käsiteltiin 4,5 miljoonaa tonnia rahtia, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Sataman vienti kasvoi 26 prosentilla 3,4 miljoonaan tonniin ja tuonti 12 prosentilla 1,1 miljoonaan tonniin. Kasvua selitetään terminaalien infrastruktuurin parantumisella. Morskoi Port Sankt Peterburg on osa hollantilaista Universal Cargo Logistic Holdingia.

Rahtimäärät Ust-Lugan satamassa kasvoivat. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla rahtiliikenne oli 2,1 kertaa enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan.

Ust-Lugan öljyterminaalin rakennuskustannukset nousivat 30,8 miljardiin ruplaan. Syynä kustannusten kasvuun mainitaan muun muassa projektitarkistukset. Lisärahoitusta Rosneftbunker saa pääasialliselta osakkeenomistajaltaan öljynvälittäjäyhtiö Gunvorilta, joka kuuluu pääosin suomalaiselle Gennadi Timtshenkolle.

Pietarin suursataman rahtimäärä laski vuoden alkupuoliskolla 3 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Öljyrahti laski 20 prosenttia ja konttirahti nousi 7 prosenttia. Ei-rautamalmien rahti kasvoi 64 prosenttia ja mustan metallin 7 prosenttia.

Pietarista Helsinkiin ja Turkuun liikennöivä venäläinen bussiyhtiö on vaarassa menettää reittinsä. Venäjän liikenneministeriö on muuttanut huhtikuussa kansainvälisen bussiliikenteen sääntöjä ja nykyään bussiyhtiöiltä vaaditaan sopimus linja-autoaseman kanssa. Kuljetusyhtiöt valittavat, etteivät ne ole sen jälkeen saaneet lupaa yhteenkään uuteen reittiin, koska käytännössä linja-autoasemilla on nykyään ratkaisuvalta.

Pietarissa on vain kaksi kaukana keskustasta sijaitsevaa linja-autoasemaa, mutta suurin osa bussiyhtiöiden matkustajista tulee keskusta alueelta. Jo vuonna 2009 liikennekomitea on laatinut kahdeksan linja-autoaseman rakennusohjelman, mutta niitä ei ole toteutettu.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salasana hukassa?