Twitter

Neljännes Pietarin ravintoloista vaarassa

Tammikuussa 2013 alkanut Pietarin ravintoloiden liikevaihdon lasku on jatkunut tänä vuonna. Vuoden 2014 10 ensimmäisen kuukauden aikana liikevaihto laski 8,2 % ja oli 43,2 miljardia ruplaa, kertoo kaupungin tilastolaitos Petrostat. – Pietarissa toimivista joukkoruokailukohteista suljetaan ensi vuonna 20-25 %, sanoo Best-ryhmän liikekiinteistösuunnan johtaja Stanislav Stupnikov. Ravintoloiden kannattavuutta heikentävät hänen mukaansa korkea inflaatio ja kilpailu. Pietarissa on avattu kuluvana vuonna 350 uutta ravintolaa ja kahvilaa. Kaikkiaan joukkoruokailukohteita on kaupungissa 5 300 ja niissä asiakaspaikkoja 512 000, kertoo Vedomosti-lehti Bestin tietoihin nojautuen.

Jevrazija-ravintolaketjun johtaja ja osakas Aleksei Fursov uskoo, että jopa 30 % alan yrityksistä saattaa kadota ensi vuonna. Probka Family -ravintolaketjun johtaja Aram Mnatsakalov puhuu asiakkaiden maksukyvyn heikkenemisestä, Fursov taas toteaa ironisesti, ettei kyse ole asiakasvirran supistumisesta vaan sen olemattomuudesta. Jevrazija on kuluvana vuonna sulkenut jo 10 % toimipisteistään, osasyynä korkeat vuokrat. Ravintoloitsijoiden saama tuotto on laskenut keskimäärin  neljänneksellä, ja joka toinen ravintola tuottaa tappiota, toteaa Open Bar -osakas Andrei Afinogenov. Kriisissä on myös premium-segmentti, kertoo Big Wine Freaksin Igor Ivanov.

– Asiakasvirta on supistunut 5-10 %, ja asiakkaat pyrkivät selvästi minimoimaan laskun loppusumman, mutta Ginza Project avaa kaikki ilmoitetut kohteet, mm. Obed-bufet-lounasravintolan ja kalaravintola Gastronomikan, sanoo yhtiön kehitysjohtaja Aleksei Balashov. Pivorama-ketjun edustaja toteaa, että käynnistetty business lunch -toiminta ei tuo rahaa, mutta turvaa asiakasvirran. Food Retail Group ei aio supistaa toimipisteidensä määrää, mutta ravintoloitsijat joutuvat harjoittamaan optimointia.

Noin 40 % ravintolan vaatimista investoinneista on laite- ja välinemenoja, jotka ovat viime aikoina nousseet 50 %, arvioi Amrest Rossija -ketjun presidentti Vladislav Ivanov. Kun ravintolan perustaminen aiemmin vaati 80 000-90 000 ruplaa neliöltä ja sen kannattavaksi saaminen kolmen vuoden jakson, ensi vuonna menot lienevät 30-40 % korkeammat ja kannattavuus vaatinee puolitoista kertaa pitemmän ajan, sanoo Restconin toimitusjohtaja Andrei Petrakov.

Salasana hukassa?