Twitter

Suurnopeusjuna veisi Moskovasta Nizhni Novgorodin lentokentälle – jos rahaa löytyy

Moskovan lentokenttien asiakkaat saattavat saada vaihtoehdon Nizhni Novgorodin Striginon kentästä, joka aikoo viedä 5% pääkaupunkikenttien asiakasvirrasta Striginoon kulkevien suurnopeusjunien turvin, uutisoi RBC.

Venäjän rautatieyhtiö RZhD:n tytäryhtiö Skorostnye magistrali (Suurnopeusradat) ja Viktor Vekselbergin Renova-ryhmään kuuluva Aeroporty regionov -holdingyhtiö ovat solmineet sopimuksen Keski-Venäjän matkustajaliikenneyhteyksien kehittämisestä. Moskovan ja Kazanin välillä liikennöivien suurnopeusjunien reitin on määrä kulkea rakenteilla olevan Striginon lentokentän kautta. Asia käy ilmi RZhD:n ja Aeroporty regionov -yhtiön torstaina allekirjoittamasta aiepöytäkirjasta.

Mikäli aie toteutuu, Striginosta voi tulla käytännössä Moskovan neljäs lentokenttä, johon pääkaupungista on mahdollista päästä 90 minuutissa, sanoo Aeroporty regionov -yhtiön pääjohtaja Jevgeni Tshudnovski RBC-uutistoimistolle. Vuoteen 2020 mennessä tämä merkitsisi 5% siirtymää Moskovan kenttien matkustajavirrasta Striginoon. Moskovan kentät palvelivat viime vuonna yli 70 miljoonaa asiakasta.

Striginon kentän ykkösterminaalin ensimmäinen vaihe valmistuu ensi vuoden loppuun mennessä ja sen vuotuinen asiakaspalvelukapasiteetti on 1,5 miljoonaa matkustajaa. Aeroporty regionov käyttää ykkösvaiheen modernisointiin 4,85 miljardia ruplaa. Kakkosvaiheen rakentamiseen Aeroporty regionov sijoittaa ainakin 2,3 miljardia ruplaa, kertoo Tshudnovski.

Aasiaan lentävien matkailijoiden on huomattavasti helpompaa päästä kohteisiinsa Nizhni Novgorodista kuin Moskovasta, toteaa yhtiön edustaja. Esim. Kiinaan voisi Striginosta päästä alle seitsemässä tunnissa juna-lentokone-yhdistelmälipulla, kun Moskovan Sheremetjevosta pelkkä lento vie puoli tuntia pitemmän ajan. Tämä edellyttää lähtöselvitys- ja matkatavarapalvelujen kehittämistä Moskovan rautatieasemilla. Moskovan Domodedovon kentälle menevien Aeroexpress-junien toimintaan lähtöselvityspalvelua kokeiltiin viitisen vuotta sitten, mutta se lopetettiin kysynnän puutteessa.

RZhD aikoo käynnistää neuvottelut yhteislipuista lentoyhtiöiden kanssa heti maan hallituksen tehtyä lopullisen päätöksen suurnopeusradan rakentamisesta, sanoo rautatieyhtiön edustaja. Tällä hetkellä radan rakentamiseen ei löydy valtiollisia varoja. RZhD on kuitenkin löytänyt omatoimisesti kiinalaisrahoitusta. – Jo nyt kiinalaispankit ovat valmiita nostamaan rahoitusosuuttaan, puhe on noin 400 miljardin ruplan summasta, yhtiön varapresidentti Aleksandr Misharin sanoi tiistaina. Summa riittäisi vaadittuun yksityiseen rahoitusosuuteen, mutta koko projektin toteutumiseen tarvitaan edelleen  380 miljardia ruplaa budjettivaroja ja 150 miljardia ruplaa kansallisen hyvinvoinnin rahaston varoja, muistuttaa uutistoimisto.

Tuoreimmat 20

Salasana hukassa?