Twitter

Automarkkinat palaamassa tuontipainotteisuuteen

Venäjän autoteollisuuden kehitysennusteet heikkenevät edelleen: ulkomaisten konsernien autotehtaat ovat uhanalaisia, kirjoittaa talouslehti Kommersant. Viimeisimpien ennusteiden mukaan Venäjän automarkkinat saattavat jäädä suunnitellusta 3,6 miljoonasta autosta jopa kolmanneksen pienemmiksi, mutta optimistisimmankin ennusteen mukaan monille tuottajille tulee edullisemmaksi palata tuontiin ja sulkea paikalliset tehtaat. Riskivyöhykkeellä ovat mm. Peugeot-Citroën, BMW, Ssang-Yong, Opel ja kiinalaismerkit.

Venäläiset autotuottajat selvittivät eilen valtakunnanduuman teollisuuskomitean asiantuntijaneuvostossa, että automarkkinoiden pysähtyneisyys jatkuu, ellei lisätukea valtiolta ole luvassa. Myynti supistui AEB:n tieotojen mukaan tammi-toukokuussa 6%. Jo tänä vuonna markkinoiden volyymi jäänee 26% aiemmin laadittua strategiaa alhaisemmaksi, ja vuonna 2018 erotusta olisi jo 36%, eli myytäisiin 2,3 miljoonaa autoa suunnitellun 3,6 miljoonan sijaan.

Roland Berger Strategy Consultantsin laatiman arvion mukaan paikallisen tuotannon harjoittaminen ei vuoden 2017 jälkeen ole tarkoitusenmukaista taloustilanteen jatkuessa nykyisen kaltaisena ja tuontitullien alentuessa WTO-jäsenyyden myötä nykyisestä keskimäärin 25%:sta 15%:iin. Autotuonnin osuus saattaa tällöin nousta suunnitellun 20% sijasta 67%:iin markkinoista eli 1,4 miljoonaan autoon. Vuonna 2013 Venäjälle tuotiin 700 000 autoa, mikä kattoi 29% markkinoista. Saman arvion mukaan Venäjän autotehtaiden kapasiteetti on liian pieni ja valmistuskustannuksiltaan kilpailukyvytön Euroopan maiden kanssa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salasana hukassa?