Twitter

Sanoman Venäjä-omistusten ostotarjousaika päättymässä

Citibank lopettaa tällä viikolla ennakkohintaan perustuvien ostotarjousten vastaanoton Sanoma Independent Media- (SIM) ja Sanoma Media Ukraine- (SMU) lehtitaloista. Viimeinen tarjousten vastaanottopäivä on 4.7., kertovat Vedomosti-lehden lähteet. Pankki toimii molempien mediayhtiöiden omistajatahon, suomalaisen Sanoma-konsernin määräyksen pohjalta.

Sanoma-konserni kertoi halukkuudestaan myydä kyseiset omistuksensa viime syksynä: televisiokanavien hankinta toi Sanomalle suuret velat, konsernin tulot putosivat, ja se päätti hankkiutua eroon muista kuin avainomistuksistaan eli Suomen ja Alankomaiden markkinoista sekä oppikirjatoiminnoista.

SIM on eräs Venäjän suurimmista lehtitaloista, se toimii yhtenä kokonaisuutena, mutta on jakaantunut useammaksi juridiseksi henkilöksi, joista kustakin Sanoma omistaa osan. Tuotoltaan näistä suurin on Sanoman ja Hearstin puoliksi omistama Fashion dress, joka julkaisee Venäjällä mm. Cosmopolitania, Domashni otshag (Kotiliesi)-lehteä ja Esquirea. Kokonaan Sanomalle kuuluva United Press julkaisee Venäjällä mm. Men’s Health-, Women’s Health- ja National Geographic -lehtiä.

Lisäksi Sanoma julkaisee yhdessä italialaisen Mondadorin kanssa Grazia-aikakauslehteä ja Dow Jonesin ja FT Groupin kanssa Vedomosti-lehteä, jonka takana on kolmeen yhtä suureen omistusosuuteen jaettu ZAO Business news media. Vastaavalla tavalla rakentuu kuutta aikakauslehteä Ukrainassa julkaiseva SMU.

Yhtiöistä ovat myynnissä ainoastaan Sanoman osuudet. Sanoma ei julkista SIM:n ja SMU:n talouslukuja muuten kuin Itä- ja Keski-Euroopan toimintojensa kokonaistuloksen yhteydessä. Niiden tuotto laski viime vuonna 13 %. Citibank on kuitenkin esitellyt Sanoman pyynnöstä ostajatarjokkaille Venäjän ja Ukrainan toimintojen tilinpäätöksen, kertovat Vedomostin lähteet.

Esityksen nähneiden kahden henkilön mukaan SIM:n tuotto supistui viime vuonna 5% ja oli 5,2 miljardia ruplaa, EBITDA supistui saman verran eli 5%, 1,1 miljardiin ruplaan. Yli puolet tuotoista on Fashion pressin lehtien tuomaa. SIM:n tulot kasvoivat viime vuonna 18% 560 miljardiin ruplaan, mikä on 11% koko tuotosta. Sanoman osuus koko mediatalon tuotosta on 57% ja EBITDAsta 48%. Vertailulukuna Vedomosti esittää, että painetun median mainostulot koko Venäjällä laskivat viime vuonna 10% verkkomedian mainostulojen kasvaessa 27%.

Ostajatarjokkaita on lehden mukaan enemmän kuin viisi, heistä Vadim Gorjaninov on jo ilmoittanut osallistuvansa tarjouskilpailuun. Myös SIM:n aikoinaan perustanut Derk Sauer on ilmaissut kiinnostuksensa Sanoman osuuden ostoon. Hearstilla on etuosto-oikeus Sanoman Fashion press -osuuteen, neuvotteluja on käyty, mutta hinnasta ei ole päästy sopuun. Sanoma- konsernista ei vastattu Vedomosti-lehden puheluun, Citibankin ja SIM:n edustajat kieltäytyivät kommentoimasta tietoja, ja SMU:lle toimitettu tiedustelu jäi vastauksetta, toteaa lehti.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salasana hukassa?