Twitter

Suomalaisen pk-yrityksen SWOT Venäjällä

  • chat
  • Kommentoi

Suomalaiselle pk-yritykselle on helppo keksiä monta hyvää syytä olla lähtemättä Venäjälle. Vielä enemmän löytyy kuitenkin syitä ottaa Venäjä ainakin jollain tasolla osaksi liiketoimintaa tai edes miettiä sen mahdollisuutta. Yritykselle Venäjän ymmärtäminen on kuitenkin haastavaa, ellei mahdotonta, mikäli omakohtaista kokemusta markkinasta ei ole kertynyt.

East Consulting laati suomalaisen pk-yrityksen mukaillun SWOT-analyysin Venäjän markkinoiden suhteen, eli listasi suomalaisten vahvuudet, heikkoudet ja mahdollisuudet Venäjän markkinoilla sekä yleisimmät yrityksiin kohdistuvat uhat. Listaus on vahvasti yleistetty, sillä yritykset ovat keskenään erilaisia ja toimivat erilaisilla toimialoille, joilla pätevät eri lainalaisuudet. Listauksessa on kuitenkin pyritty löytämään yhteisiä tekijöitä, jotka ovat yleistettävissä kaikille suomalaisille pk-yrityksille.

Vahvuudet

Suomalaisen yrityksen tärkein vahvuus Venäjän markkinoilla on tuotteiden ja palvelujen korkea laatu sekä venäläisten Suomeen kohdistuvat laatumielikuvat. Suomalainen laatu on varsinkin Luoteis-Venäjän alueella synonyymi laadukkaalle tuotteelle tai palvelulle. Suomalaisia pidetään myös luotettavina bisneskumppaneina, syystäkin.

Toisena vahvuutena on ehdottomasti maantieteellinen sijainti. Suomella on Venäjän naapurina selkeä etu muihin ulkomaisiin yrityksiin verrattuna. Junalla Helsingistä matkustaa Pietariin työmatkalle samassa ajassa kuin Seinäjoelle, ja koko matkan ajan on mahdollista työskennellä laadukkaissa junaolosuhteissa.

Lisäksi meillä on pitkä historia ja kokemus kaupankäynnistä venäläisten kanssa, joka on selkeä etu muista maista tuleviin yrityksiin verrattuna. Suomella on kaikki mahdollisuudet vahvistaa profiiliaan maailmalla Venäjän-osaajana ja houkutella esimerkiksi yhdysvaltalaisia ja japanilaisia yrityksiä etabloitumaan Venäjälle käyttäen Suomea gateway-maana, suomalaisiin asiantuntijapalveluihin tukeutuen. Mm. AmCham promotoi  New North –konseptillaan vahvasti Suomen asemaa kauttakulkuväylänä ja liiketoimintakeskuksena Venäjän markkinoille.

Suomessa pk-yrityksen kansainvälistymiseen kannustetaan ja valtiolla on olemassa useita rahoitusinstrumentteja, joista kansainvälistymiskykyinen pk-yritys voi monesti kattaa jopa 50 % kansainvälistymiskartoituksensa kuluista.

Heikkoudet

Nokian varjossa eläneille suomalaisille insinöörivetoisuus on luonnollinen olotila ja viestintä kirosana. Pärjätäksemme maailmalla meidän tulisi ottaa kuitenkin oppia esimerkiksi ruotsalaisista, jotka tietävät miten brändejä luodaan ja kuluttajille viestitään. Viestinnän osaamisen puute on suomaisten suurin heikkous kansainvälisessä kaupassa, ei pelkästään Venäjällä, vaan muuallakin.

Venäjä on pinta-alaltaan maailman suurin maa, joten sen käsitteleminen vain yhtenä alueena on harhaanjohtavaa. Luoteis-Venäjällä suomalainen pystyy ratsastamaan suomalaisuuden luomalla vahvalla imagolla, mutta mitä kauemmas Pietarista mennään, sitä vähemmän mielikuvat kantavat. Moskovassa suomalainen tuote on samalla tasolla, tai alempana, kuin italialaiset, ranskalaiset ja saksalaiset tuotteet. Moskova on Euroopan suurin kaupunki ja siellä jyräävät jättiläismäiset kansainväliset korporaatiot. Suomalaisella tuotteella pitääkin olla selkeä strategia ja todella kilpailukykyinen tuote tai palvelu, mikäli se mielii pärjätä Moskovassa jättien jalkoihin tallautumatta.

Laatu maksaa ja suomalaisen on todella vaikea pärjätä hintakilpailussa paikallisille palveluntarjoajille. Hintasotaa laadun kustannuksella on syytä välttää senkin vuoksi, että se saattaisi romuttaa vuosien saatossa kertyneen positiivisen ”Suomi-imagon”.

Haasteeksi – ei välttämättä heikkoudeksi, voidaan nähdä myös raskaan ja hermoja raastavan byrokratian selättäminen. Suomessa kun olemme tottuneet pääsemään helpommalla. Venäjälle lähtevän on syytä toistella aina välillä mielessään tuttua sanontaa: ”maassa maan tavalla”, kuitenkin lain oikealla puolen.

Mahdollisuudet

Monelle suomalaiselle pelkästään Pietarin alue tarjoaa järisyttäviä mahdollisuuksia. Esimerkiksi käynnissä oleva rakennusbuumi Pietarissa tarkoittaa tällä hetkellä selvästi suurempia asuntomarkkinoita kuin koko Suomessa yhteensä. Suomalaiselle pk-yritykselle muutaman alihankintaprojektinkin saaminen tietää sievoisia lisätuloja. Monella sektorilla tilanne on se, että rakennusliikkeet olisivat valmiita solmimaan pitkäaikaisiakin alihankintasopimuksia suomalaisten kanssa, mikäli alihankinta voitaisiin tehdä paikallisena kauppana. Tämä tarkoittaa usein sitä, että suomalaisen pk-yrityksen tulisi avata ainakin osittainen paikallinen tuotanto.

Pietarin ulkopuolella on 14 miljoonakaupunkia, jotka Moskovaa lukuunottamatta tarjoavat mielenkiintoisen ja varteenotettavan mahdollisuuden, mikäli Moskovan ja Pietarin kilpailu ei houkuttele. Aika harva suomalaisyritys on jalkautunut esimerkiksi Samaraan (n. 1,2 miljoonaa asukasta) tai Jekaterinburgiin (n. 1,4 miljoonaa asukasta), johon Finnair lentää neljästi viikossa.  Toisaalta hieman pienemmissäkin – Suomea lähempänä olevissa – kaupungeissa riittää töitä. Yksi tällainen kohde on Vienanmeren rannalla sijaitseva Arkangeli, johon Suomalais-venäläinen kauppakamari järjestää vienninedistämismatkan maaliskuussa.

Uhat

Venäjällä – niin kuin loppujen lopuksi kaikkialla muuallakin, kaupankäynti perustuu luottamukseen. Venäjällä luottamuksen tarve kuitenkin korostuu, sillä liiketoimintaympäristö on hyvin erilainen suomalaiseen – ja eurooppalaiseen – verrattuna. Monet kaupat solmitaan edelleen tiiviin verkoston sisällä, pitkän ajan kuluessa luotuihin henkilösuhteisiin perustuen. Jos ei tunne oikeita ihmisiä ja luo heihin lämmintä ja tiivistä suhdetta, kauppa voi kaatua huolimatta siitä, että kyseinen tuote olisi markkinoiden paras.

Mikäli kaupankäynti tapahtuu vain yhden tai muutaman jakelijan kautta, ja jakelija pettää, voi yrityksen toimintakyky olla uhattuna. Sama pätee yhteisyritykseen paikallisen toimijan kanssa. Venäjällä yhteistyökumppaneiden taustat on selvitettävä juurta jaksain ja tehtävä valmistautuminen huolellisesti.

Liiketoiminnan uhkia Venäjällä ovat myös muun muassa ruplan arvaamattomuus (heikentynyt viimeisen vuoden aikana n. 20%), joka syö erityisesti viennin kannattavuutta, tulliboikotit (joita yhä WTO-jäsenyyden jälkeenkin saatetaan ajoittain käyttää ulkopolitiikan aseina neuvotteluissa) ja laajalle levinnyt korruptio, jolle suomalaisen pk-yrityksen on vaikea tehdä mitään. Joskus julkisista tarjouskilpailuista pois jättäytyminen on paras vaihtoehto.

Uhkana niin Venäjällä, kuin koko maailmassakin, on kasvun heikentyminen entisestään tai kääntyminen jopa negatiiviseksi. Maailmantalouden heikentyessä Venäjän talous on erityisessä vaarassa, sillä se on edelleen erittäin riippuvainen raaka-aineiden, erityisesti kaasun ja öljyn, viennistä ja siten niiden maailmanmarkkinahinnoista. Viime vuosina myös yksityinen kulutus on pitänyt kasvua yllä, ja sen ennustetaan kasvavan kuluvanakin vuonna noin 4 %:n vauhtia. Kokonaistalouden ennustetaan kasvavan vuonna 2014 kituliasta 2-3 prosentin vauhtia, joka on kuitenkin enemmän kuin Suomen ja EU-alueen kasvu. Lisäksi huomionarvoista on se, että monilla yksittäisillä toimialoilla kasvu ylittää yhä selvästikin kokonaistalouden kasvutason.

Kirjoittaja Tuomas Uusi-Hakala toimii partnerina yrityksessä East Consulting Oy, joka on erikoistunut Venäjän-kaupan konsultointiin ja koulutukseen. Kirjoitus on julkaistu alunperin East Consulting Oy:n blogissa. Tuomas Twitterissä: @TuomasUH

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salasana hukassa?