Twitter

”Kaspianmeren hirviöille” suunnitellaan uusiokäyttöä Venäjällä

Kaukoidän federaatioyliopistossa on perustettu työryhmä, joka ryhtyy suunnittelemaan maaefektialusten siviiliversiota. Asiasta kertoi torstaina verkkolehti Lenta.ru.

Prototyypin rakentamiskustannusarvioksi on ilmoitettu noin 700 000 euroa. Rahalla rakennetaan alus, johon mahtuu 16 matkustajaa ja jonka risteilynopeus olisi noin 200 kilometriä tunnissa. Alusta voitaisiin henkilökuljetusten lisäksi hyödyntää myös mm. pelastusoperaatioissa, postinkuljetuksessa sekä rannikkovartioston tehtävissä.

Maaefektialus eli pintaliitäjä on eräänlainen laivan ja lentokoneen välimuoto. Se lentää vesistön yllä noin kahden metrin korkeudessa hyödyntäen aluksen siiven ja pinnan väliin syntyvää maaefektiä. Maaefektialuksen polttoaineenkulutus on noin puolet lentokoneen kulutuksesta ja se kykenee kantamaan lentokonetta huomattavasti suuremman kuorman. Maaefektialukset eivät vaadi kiitoratoja tai laitureita, joten ne sopisivat alueille, joilla ei ole lentoliikenteen tarvitsemaa infrastruktuuria.

Neuvostoliitossa alustyyppi sai nimekseen Ekranoplan ja niitä kehitettiin salaisesti sotilaskäyttöön erityisesti 1960 ja 1970 -luvuilla. Tunnetuin versio koneesta oli vuonna 1966 neitsytlentonsa nähnyt KM, joka sai myös lempinimen ”Kaspianmeren hirviö”. Koneen pituus oli lähes sata metriä ja sen huippunopeus nousi 500 kilometriin tunnissa. Hirviön lentoonlähtöpaino oli ällistyttävät 554 tonnia. Ekranoplanien kehitys päättyi Neuvostoliiton hajottua 1990-luvun alussa.

Maailman ensimmäisen maaefektialuksen prototyypin rakensi tiettävästi suomalainen insinööri Toivo Kaario vuonna 1935.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salasana hukassa?