Twitter

Venäjän verkkokaupat menettävät asiakkaita ulkomaisille

Venäläisten verkkokauppojen osuus ensimmäistä kertaa verkko-ostoksia tekevistä asiakkaista on pienentynyt ulkomaisten verkkokauppojen pitäessä kasvuvauhtia yllä alhaisten hintojensa turvin, uutisoi Vedomosti.

Yandex.Marketin suorittaman tutkimuksen mukaan viimeisten 12 kuukauden aikana ensimmäisen verkko-ostoksensa venäläisestä verkkokaupasta tehneiden vastaajien osuus oli 26 % ja ulkomaista verkkokauppaa käyttäneiden osuus 22 %. Vielä pari kolme vuotta sitten kotimaista verkkokauppaa käytti ensimmäiseen verkko-ostokseensa 41 % vastaajista ja ulkomaista 21 %.

Tutkimuksen suorittaja pitää kehitystä täysin normaalina.

– Sähköinen kauppa on toiminut Venäjällä toistakymmentä vuotta, ja kiihkeän kasvun kausi on ohi, sanoo Yandex.Market-palvelun johtaja Aleksei Avdei. Absoluuttisia lukuja tarkasteltaessa kotimaiset verkkokaupat ovat yhä vahvasti edellä ulkomaisista. Data Insightin vuoden 2012 lukujen mukaan vain kaksi miljoonaa venäläistä osti tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista, kun verkko-ostajia kaikkiaan oli 22 miljoonaa.

Tuoreimmat 20

Salasana hukassa?