Twitter

Gazprom Media ostaa Interrosin mediat

Vladimir Potaninin Interros ja Gazprom Media ovat eilisen tiedotteensa mukaan päässeet periaatesopimukseen suuresta mediakaupasta, jossa Gazprom Media ostaa Interrosilta kolme tv-kanavaa (TV-3, Pjatnitsa, 2×2) ja neljä ProfMedia (VKPM)-korporaation radioasemaa, joiden joukossa Moskovan johtava Avtoradio ja Radio Energy, sekä 74,5 % osuutensa elokuvatuotantoyhtiö Central Partnershipista, uutisoi Kommersant.

Kaupan arvoa ei julkistettu. Samaan aikaan Gazprom Media saattaa tehdä myös toisen merkittävän mediakaupan eli ostaa Pjotr Rybakin perustaman Alcasar-yhtiön, joka tällä hetkellä vastaa yhdessä Gazprom Median kanssa NTV-, TNT-, Tv Tsentr- ja Zvezda-kanavien mainosmyynnistä. Mikäli näin käy, viime vuonna 140 miljardin ruplan suuruinen tv-mainontamyynti yksinkertaistuu merkittävästi.

Varsinkin radiokanavien osalta kauppa on Gazprom Medialle merkittävä: sen entisten viiden kanavan tavoitettua elo-lokakuussa 12,1 % yli 12-vuotiaasta väestöstä nyt saatava ProfMedian kanavien kuuntelijaosuus 11,2 % lähes kaksinkertaistaa kuulijamäärän. Interrosin tv-kanavat taas omaavat yli neljävuotiaiden keskuudessa paljon pienemmän (0,8-2,7 %) katsojakunnan kuin Gazprom Median nykyiset kanavat NTV (12,7 %) ja TNT (7,4 %).

Kommersant-lehden tietojen mukaan Gazprom Media on marraskuussa sopinut myös Alcasar-yhtiön koko liiketoiminnan ostamisesta Pjotr Rybakilta. Aiemmin maan tv-mainosmyynnissä on ollut kaksi merkittävää toimijaa, mm. ykköskanavan mainokset myyvä Video International sekä Gazprom Media sales housen sekä Alcasarin allianssi. Gazprom Media sales house on vastannut valtakunnallisesta ja Alcasar alueellisesta mainosmyynnistä.

Tuoreimmat 20

Salasana hukassa?