Twitter

Moskovan alueelle suunnitteilla pikaraitiotieverkko

Moskovan alueliikenteen koordinaationeuvostolle esiteltiin maanantaina suunnitelma 245 km mittaisen pikaraitiotieverkoston rakentamisesta, kertoo Vedomosti. Projektin on määrä valmistua vuoteen 2022 mennessä, pilottiosat otetaan käyttöön 2018-2019.

Pikaraitiotiellä aiotaan yhdistää toisiinsa kansainväliset lentokentät sekä tiheimmin asutut kaupunginosat, ja sillä pyritään helpottamaan Moskovan kaupungin ja Moskovan alueen kaupunkien välisiä liikenneruuhkia ihannetapauksessa 15 %. Lentokenttämatkaan kuluvan ajan toivotaan supistuvan alle puoleen. Osa pikaraitiotien osuuksista toimii poikittaisina liikenneyhteyksinä.

Noin neljäsosa kisko-osuuksista rakennetaan suunnitelman mukaan silloille. Liikenteen keskinopeus olisi 45 km/h ja maksiminopeus 80 km/h. Pikaraitiotie vaatii 204 miljardin ruplan investoinnit, joista Moskovan aluebudjetista tulisi vain maa-alueiden ostoon ja maanrakennustöihin vaadittava 14,6 miljardia ruplaa. Samoihin tarkoituksiin anotaan lisäksi valtiolta 108 miljardin ruplan tukea. Loput varat on määrä saada kokoon budjetin ulkopuolisista lähteistä ja strategiselta yhteistyökumppanilta.

Vedomosti-lehden haastattelema Strategy Partners Groupin osakas Aleksandr Ovenesov arvailee, että strateginen yhteistyökumppani saattaisi löytyä esim. Transgrupin tai lentokenttien junaliikennettä hoitavan Aeroexpressin suunnalta, mutta projektiin ryhtyminen edellyttää hänen mielestään matkustajavirtojen tarkkaa analysointia. Suunnitelmaan kriittisemmin suhtautuva Infranewsin pääjohtaja Aleksei Bezborodov sanoo:

– Raitiotie on kaupunkiliikenteen muoto. Tunnetusti Aeroexpress-junia käyttää Domodedovon lentokentän matkustajista 20 %, Sheremetjevon kentällä osuus on 15 % ja Vnukovossa 5 %. Mihin tarvitaan raitiotieyhteyttä kenttien välillä, jos ihmiset eivät käytä edistyneintäkään liikennemuotoa?

Salasana hukassa?