Twitter

Suomen matkailun valttikortit

  • chat
  • Kommentoi

Pohjois-Suomi ja Kaakkois-Suomi, erityisesti Lappeenranta, ovat näyttäneet hyvää esimerkkiä yrityselämän ja julkisen hallinnon onnistuneesta yhteistyöstä alueen matkailupalvelujen kehittämisessä. Näillä alueilla on onnistuttu viime vuosina tuotteistamaan runsaasti sellaisia matkailupalveluita, jotka tuovat maahan sekä venäläismatkailijoita, että tulevaisuudessa yhä enenevissä määrin turisteja myös muista maailman kolkista. Hyvänä esimerkkinä tällaisista investointivetureista toimii tässä kuussa avattu kansainvälisen mittaluokan viihdekeskittymä Holiday Club Saimaa.

Matkailuun investoiminen ja matkailupalveluiden tuotteistaminen on edennyt Venäjällä huomattavasti verkkaisemmassa tahdissa kuin täällä Suomessa. Tunteeseen, että Venäjällä ei mitään tapahtuisi, ei pidä kuitenkaan tuudittautua. Esimerkiksi Luoteis-Pietariin on parhaillaan nousemassa 185 miljoonan euron investoinnit vaatinut, kerrosalaltaan 180 000 neliöinen viihdekeskus, josta täyden palvelun viihdekylpylä haukkaa noin 25 000 kerrosneliön suuruisen osan. Viihdekeskus tarjoaa Pietarilaisille uuden vapaa-ajanviettomahdollisuuden aivan omilla kotinurkillaan. Myös Karjalan Tasavallassa on käynnissä mielenkiintoisia hankkeita muun muassa lasketteluturismin kehittämiseksi.

Suomalaisen matkailuelinkeinon edustajien onkin hyvä pitää mielessä, että meidän kilpailuvalttejamme eivät välttämättä olekaan koko ja määrä, vaan laatu – etenkin, kun kohderyhmänä ovat laatutietoiset venäläismatkailijat. Laadun lisäksi matkailijoiden houkuttimina toimivat myös (oheis-) palveluiden monipuolisuus, eli se, että kylpylä- tai laskettelulomallaan perhe voi harrastaa monipuolisesti muitakin ajanvietteitä kuin vain altaassa likoamista tai rinteessä laskemista. Lähialueiden loma- ja ostosmatkailun palveluiden on oltava monipuolisia ja laadukkaita. Tekemistä ja harrasteita on kyettävä tarjoamaan kaikkeen makuun – yksilöidysti ja laadukkaasti.

Loppujen lopuksi Suomen matkailun vahvimpia valtteja ovat kuitenkin tekijät, joiden suhteen suurimmalla osalla Suomen kanssa turistieuroista kilpailevista matkailumaista on vielä runsaasti kirittävää. Valtteinamme ovat nimittäin rauha, puhdas luonto sekä turvallinen ympäristö. Nämä kolme asiaa ovat vuosi vuodelta nousseet tärkeimpien tekijöiden joukkoon, kun olemme tutkimuksissamme selvitelleet venäläisturistien kannustimia matkustaa Suomeen. Nämä ovat myös asioita, joista on pidettävä kiinni ja joita voisi hyvin vielä nykyistäkin voimakkaammin hyödyntää Venäjälle sekä muualle maailmaan suuntautuvassa matkailumarkkinoinnissa. Nämä ovat myös valttikortteja, joita ei ylläpidetä suurilla investoinneilla, vaan oikealla asenteella ja kunnioituksella luontoa kohtaan.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salasana hukassa?