Twitter

Jäävätkö ”käsitaksit” pian historiaan?

  • chat
  • Kommentoi

Liikkuminen suurkaupungissa on usein varsin haasteellista. Etäisyydet voivat olla suuria, eikä kulkijalla, varsinkaan turistille, ole välttämättä edes tietoa siitä, miten johonkin tiettyyn kohteeseen voi julkisilla kulkuneuvoilla päästä. Aivan kaikkialle eivät julkisetkaan liikennevälineet edes kulje.

Taksit tarjoavat näihin haasteisiin helpon, joskin julkisiin liikennevälineisiin verrattuna kalliimman vaihtoehdon.

Pietarissa ja Moskovassa on jo pitkään ollut yleisenä käytäntönä käyttää kaupungilla liikuttaessa yksityishenkilöiden autoja, eli niin kutsuttuja käsitakseja. Suomessakin viime vuosina yleistynyt ilmiö tunnetaan nimellä harmaa taksitoiminta. Käsitaksit ovat harmaata taksitoimintaa harjoittavia yksityishenkilöitä, jotka kuljettavat satunnaisia asiakkaita joko pää-, tai sivutoimenaan. Suomessa se on ollut jo pitkään laitonta – nyt myös Venäjällä.

Käsitaksien kanssa hinta sovitaan aina etukäteen ennen matkan alkamista. Tässä mielessä käsitaksi onkin ollut hinnaltaan ennakoitavissa oleva vaihtoehto, eikä ikäviä yllätyksiä matkan kalleudesta ole yleensä päässyt syntymään. Sen sijaan käsitaksin teknisestä tai kuljettajien fyysisestä kunnosta ei koskaan ole voinut saada takeita etukäteen. Vaikka omat kokemukseni Pietarin, Moskovan tai esimerkiksi Pihkovan käsitakseista ovat olleet pääosin myönteisiä, on joukkoon sattunut myös pakokaasua sisätiloihin vuotavia Volgia ja sekopäisesti kaahaavia kuljettajia.

Näistä riskeistä huolimatta, käsitaksit ovat olleet verrattain suosittu kulkemismuoto myös perusturistien keskuudessa. Ne, joille hinta ei ole ollut este, ovat tosin jo kauan käyttäneet virallisia takseja, joita Moskovassa ja Pietarissakin alkaa olla tuhansia.

Kuluvan vuoden syyskuussa Venäjällä astui voimaan laki, joka saattaa käytännössä tyrehdyttää tai ainakin merkittävästi vähentää harmaata taksiliikennöintiä. Uusi laki asettaa nimittäin takseille useita määräyksiä ja ehtoja, joiden noudattamista tehostetaan sakoilla. Lain noudattamista aletaan valvoa seuraavan vuoden tammikuusta alkaen.

Harmaata taksiliikennöintiä tuskin koskaan saadaan kokonaan karsittua. Selvää kuitenkin on, että käsitaksien määrä tulee seuraavan vuoden aikana huomattavasti vähentymään.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salasana hukassa?